Intro

In 1983 ontdekte ik de wereld van de poppenhuizen, samen met mijn ouders Else en Hans.
Else had als hobby o.a. al sieraden maken, zij heeft haar meesterteken als goudsmid. De link naar de poppenhuizen was snel gemaakt .Ik wilde graag een zilveren bonbon schaaltje in mijn poppenhuis. Na het bonbonschaaltje moest er natuurlijk ook zilveren bestek en nog veel meer bijkomen. Daar is en aardige collectie uit voort gekomen. Daarna had ik plantjes nodig in mijn huis, tja... je kunt niet alles zelf maken, dus Else ging met de planten aan de slag.
Hans maakte samen met mij het karkas van de huizen en zorgde voor de verlichting, ik maak de meubels ,heb de meeste fantasie en ontwerp de projecten. In 1984 zijn we begonnen met de bouw van mijn eerste “gewone” poppenhuis, een grachtenhuis, maar dat vond ik al snel wat saai. Er kwamen  projecten met een thema, zoals het bijvoorbeeld het Spaanse plein, de kerstwinkel, het Heksen huis en Chinatown. De kunst is om iets nieuws te bedenken dat nog niet in de miniatuurwereld bestaat. Een plantje moet een verlept blad hebben en de miniaturen moeten zoveel mogelijk stijlvast zijn en in de periode passen; in die tijd was dat totaal nieuw voor Nederland. Ook de gewoontes en rituelen van een periode (bijvoorbeeld Victoriaans) of een land (zoals China en Japan) bestudeer ik goed, dat maakt het vooronderzoek zo interessant. Ik ben me gaan toeleggen op hout bewerking; ik maak graag kleine meubels en doosjes, ingelegd met verschillende houtsoorten of parelmoer. Daarbij maak ik gebruik van diverse technieken, zoals intarsia of de geometrische vormen. Ook maak ik graag Japanse en Marokkaanse miniaturen en nieuw is Bohemian Living, in iedere stijl ligt weer een nieuwe uitdaging.

 

intro

In 1983, I discovered the world of dollhouses, together with my parents Else and Hans. Else had already made jewelry in silver and gold, she is a silversmith, so the link to the doll houses was quickly made. I wanted a silver bonbon dish in my dollhouse. After the bonbon dish I needed silver cutlery and more, a nice collection has emerged. I need plants here in my house, well ... you can’t make everything yourself, so Else started working on the plants. Hans built the house and made the lighting, I make the most furniture and have the most imagination and design the projects. In 1984 we started the construction of my first "ordinary" doll house, a canal house, but I soon thought is a bit boring, so projects such as the Greek square, the Christmas shop, the Witch House and Chinatown where born. The challenge is about creating something new that does not yet exist in the miniature world. A plant must have a faded leaf and the miniatures should be as stylish as possible, so it fits perfect in the period, at that time it was totally new to the Netherlands. The habits and rituals of a period (e.g. Victorian) or a country (such as China and Japan) are well studied, which makes the research so interesting I made more and more woodwork, like small furniture and boxes, lined with different woods or mother of pearl, and I use various techniques such as intarsia or geometric shapes. In addition, I like to make Japanese and Moroccan miniatures and new Bohemian Living, a new challenge in every style.